گزینش

سایر
مرکز تماس ( در ساعات اداری)
038-31343600

مشخصات خدمت

این خدمت در برگیرنده انجام فرآیند گزینش در خصوص افراد جدید الاستخدام یا شاغل به کار در وزارت کشور می باشد. همچنین مبحث رسیدگی به شکایات واصل شده در امر گزینش افراد، از دیگر فعالیت های مرتبط در این امر خواهد بود.

سوالات متداول

پرسش: ضوابط عمومی و ضوابط انتخاب اصلح در گزینش چیست؟
ضوابط عمومی در مواردی که برای يک شغل يک متقاضي وجود داشته باشد و يا در موارد تبديل وضعيت استخدامي و يا تمديد مدت اشتغال اعمال مي شود.
ضوابط انتخاب اصلح هنگامی که کثرت تقاضا وجود داشته باشد به این معنی که براي تصدي يك شغل بيش از تعداد مورد نياز متقاضي وجود داشته باشد(مانند آزمون هاي استخدامي ) از ضوابط انتخاب اصلح بعنوان ملاك عمل استفاده خواهد شد . البته بايد توجه داشت كه اين ضوابط علاوه بر داشتن شرايط عمومي استخدام (صلاحيت علمي و توانايي جسمي و رواني ) است كه معمولا در مراحل قبل يا بعد از گزينش توسط دستگاه استخدام كننده مورد بررسي قرار مي گيرد. بجز آزمون هاي استخدامي در موارد استخدام در مشاغل خاص و نيز مشاغل حساس از ضوابط انتخاب اصلح استفاده مي شود.
الف) ضوابط عمومی گزینش اخلاقی ، اعتقادي ، و سياسي
۱-اعتقاد به دین مبین اسلام و یا يکي از اديان مصرح در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران
۲-التزام عملی به احکام اسلام
۳-اعتقاد و التزام به ولایت فقیه ، نظام جمهوری اسلامي ايران و قانون اساسي
۴-عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر به فسق
۵-عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی ، هواداري از احزاب و سازمان ها و گروههايي که غير قانوني بودن آنها از طرف مقامات صالحه اعلام شده و يا مي شود مگر آنکه توبه ايشان احراز شود
۶-عدم سابقه محکومیت کیفری موثر
۷-عدم اعتیاد به مواد مخدر
تبصره ۱ : در خصوص بند ۲ اقلیت های مذهبی مصرح در قانون اساسي از نظر اعتقادي و عملي با رعايت قوانين و مقررات مربوطه تابع شرايط خاص خود مي باشند و در هر حال نبايد متجاهر به نقض احکام اسلامي باشند.
ب) ضوابط انتخاب اصلح گزینش اخلاقی ، اعتقادی و سياسي
ضوابط انتخاب اصلح ,ضوابطی است که در موارد محدودیت ظرفیت (پذيرش )وکثرت تقاضا ,همچنين استخدام در مشاغل حساس (مانند مشاغل آموزشي وامنيتي و...)به عنوان اولويت اعمال مي گردد ازجمله مصاديق آن ايثارگري (حضورداوطلبانه در جبهه هاي حق عليه باطل ,جانبازي,آزادگي,ازخانواده شهدا,اسراءومفقودين بودن) شرکت در فعاليتهاي سياسي :اجتماعي وعبادي, پوشش چادر براي خواهران ,خدمت در مناطق محروم و... را ميتوان نام برد.

پرسش: زمان اعلام نتایج پرونده های تشکیل شده در هسته گزينش چه زماني است؟
زمان قانونی برای نظردهی پرونده هاي گزينشي ۳ ماه مي باشد هر چند گاهي به دليل کثرت پرونده هاي در دست بررسي و محدوديت امکانات اين زمان طولاني تر ميشود اما تمام تلاشهاي هسته گزينش بر اين است که بتواند اين زمان را كوتاهتر نمايد

پرسش: مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده چيست؟
مدارک لازم برای تشکیل پرونده افرادی که به گزينش دعوت مي شوند عبارتند از:
- اصل شناسنامه و فتوکپی از تمام صفحات شناسنامه.
- اصل کارت ملی و کپی (پشت و رو).
- اصل کارت پایان خدمت و کپی (پشت و رو).
- ۴ قطعه عکس ۴*۳ رنگی، زمینه سفید و جديد.
- اصل آخرین مدرک تحصیلی يا گواهي فازغ التحصيلي و کپي.
- گواهی ایثارگری (فرزند شهيد، خواهر يا برادر شهيد، آزاده، رزمنده، جانباز) در صورت داشتن سابقه.
- گواهی عضویت در بسیج يا نهاد هاي انقلابي (در صورت عضويت).
- ارائه مقالات چاپ شده مرتبط با رشته شغلی در مجلات معتبر(دارای رتبه علمی پژوهشي) و يا گواهي پذيرش مقاله.
- ارائه کتب تألیفی و یا ترجمه شده مرتبط با رشته شغلي.
- گواهی احراز رتبه علمی ، فرهنگی، مذهبي، ورزشي و ... در سطح شهرستان، استان، کشور يابين المللي.
- گواهی یا حکم کارگزیني سابقه کار مرتبط با رشته شغلي ( با ذكر تاريخ اشتغال و عنوان شغل).

پرسش: آیا پس از قبول شدن و تائید هسته گزینش امکان ممانعت از استخدام توسط کارگزيني (اداره استخدام) وجود دارد؟
به اطلاع میرساند طی مراحل استخدامی داوطلبان براساس اطلاعات ارائه شده در زمان ثبت نام مي‌باشد و مدارک مورد نياز پس از تائيد هسته گزينش از داوطلبان اخذ ميشود لذا پس از بررسي مدارک چنانچه مشخص شود داوطلب در زمان ثبت نام واجد شرايط جهت شرکت در آزمون نبوده موضوع استخدام وي منتفي خواهد شد. بنابراين به داوطلبان توصيه مي‌شود در زمان ثبت نام مفاد آگهي را بطور دقيق مطالعه و در صورت داشتن شرايط مبادرت به ثبت نام نمايند و اطلاعات خود را بطور دقيق و صحيح در فرم ثبت نام درج نمايند.

پرسش: چگونگی و مراحل درخواست تجدیدنظر در گزینش ؟
هنگامی که پرونده ای توسط اعضاء شورا نظردهی مي گردد اين نظر توسط نامه اي به مديريت توسعه سازمان و سرمايه انساني ارسال مي گردد تا با اعلام آن به داوطلب استخدام ، وي براي ساير مراحل استخدامي مراجعه نمايد. درمواردي که رأي گزينش منفي باشد اين رأي بصورت حضوري به داوطلب استخدام ابلاغ شده واز وي رسيد دريافت مي گردد. اگر داوطلبي بخواهد دلايل هسته گزينش را بصورت کتبي دريافت كند بايد كتباً اين درخواست را اعلام كند. اگر داوطلب به رأي صادره معترض باشد بمدت دو ماه از تاريخ ابلاغ رأي فرصت دارد كه با تكميل فرم درخواست تجديد نظر اول تقاضاي تجديدنظر نمايد.
فرم در خواست تجدید نظر را داوطلب می تواند از هسته گزینش در يافت و پس از تکميل پست کند و يا بصورت حضوري آن را به دبيرخانه هسته گزينش تحويل و رسيد دريافت نمايد . هسته گزينش نيز موظف است با ارجاع پرونده به شوراء تجديدنظر پس از اقدامات تکميلي مورد تقاضاي شورا تجديد نظر (تحقيقات مجدد و در صورت نياز استعلام و مصاحبه مجدد) راي خود را صادر و نتيجه را به داوطلب و كارگزيني ( يا ادارات با عناوين مشابه در دستگاه استخدام كننده) اعلام دارد .اين تجديدنظر ”تجديدنظر اول “ ناميده مي شود و حدكثر زمان قانوني رسيدگي و اعلام نظر يك ماه مي باشد. البته لازم بذكر است عملا زمان اعلام نظر در مورد پرونده هاي تجديد نظر متغيير بوده و معمولاً از دوهفته و گاهاً تا دو ماه بطول مي انجامد.
درمرحله اول تجدیدنظر اگر داوطلب استخدام تمایل داشته باشد می تواند با وقت قبلي جهت مذاکره يا دفاع از پرونده خود در شوراء هسته گزينش حضور يافته وبا اعضاء شورا ديدار کند. درصورتي که راي صادره توسط شوراي تجديد نظرهسته گزينش نيز مورد رضايت داوطلب نباشد مي تواند حداكثر تا دوماه پس از ابلاغ رأي تجديدنظر ،‌ به هيئت مركزي گزينش وزارت كشور مراجعه وكتباً تقاضاي تجديدنظر نمايد كه در اين صورت هيئت مركزي پرونده را از هسته گزينش درخواست نموده وبا توجه به مستندات آن اعلام نظر كرده ورأي به داوطلب ونيز جهت اجرا به هسته گزينش ابلاغ مي گردد.
وضعیت حقوق و مزایای و چگونگي ادامه اشتغال يا استخدام کساني که در مرحله تجديد نظر اول و يا دوم محقق تشخيص داده مي شوند طبق تبصره ۳ ماده ۲۳ آئين نامه اجرايي قانون گزينش خواهد بود
ضمنا در صورتی که داوطلب قصد شکایت داشته باشد می تواند به ديوان عدالت اداري نيز مراجعه کند

پرسش: مرحله تجدید نظر دوم در گزینش به چه صورت است؟
چنانچه افرادیکه در مرحله اول تجدید نظر که در هسته گزینش واجد شرايط استخدام تشخيص داده نشوند و قصد اعتراض داشته باشند تا ۲ ماه از تاريخ ابلاغ راي به آنها مي توانند اعتراض خود را به هيئت مرکزي گزينش كه مرجع رسيدگي به درخواست تجديد نظر دوم است اعلام كنند.
تذکر : هر یک از مراجع تجدید نظر اول ودوم وهمچنین ديوان عدالت اداري فقط يکبار مي توانند نسبت به يك شكايت رسيدگي واقدام به صدور رأي نمايند.(ماده ۳۴ آئين نامه اجرايي قانون گزينش).
برای در خواست تجدید نظر دوم باید فرم مربوطه را از هسته گزينش و يا هيئت مرکزي گزينش دريافت و مندرجات آن را کامل نموده و به همرا مدارک لازم و مستندات مربوطه به يكي از روشهاي كه در ذيل بيان شده به هيات مركزي گزينش ارائه كرد.
الف- ارائه درخواست (بهمراه مستندات) توسط متقاضی به دبیرخانه هیأت مرکزي.
ب- ارسال درخواست ( بهمراه مستندات) از طریق پست به آدرس هیأت مرکزی.
ج- تکمیل و ارائه فرم ( بهمراه مستندات) به هسته گزینش مربوطه که در آن صورت هسته گزینش پرونده متقاضي را نيز ضميمه و به هيئت مرکزي ارسال خواهد كرد.

پرسش: نحوه رسیدگی به اعتراض در هیأت مرکزي گزينش به چه صورت است؟
۱- درخواست پرونده از هسته گزینش مربوطه
۲-بررسی پرونده توسط کارشناسان رسیدگی به شکايات و در صورت لزوم انجام اقدامات تکميلي از قبيل تحقيقات مجدد ،مصاحبه و... .
۳-طرح پرونده هیأت مرکزی جهت صدور رأی.
۴-ابلاغ رأی به متقاضی در صورت مراجعه حضوری يا ارسال به هسته گزينش مربوطه جهت ابلاغ رأي به ذينفع

پرسش: نحوه تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری به چه صورت است؟
باعنایت به تبصره ۳ ماه ۱۴ قانون گزینش در صورتی که داوطلب نسبت به رأي مرحله دوم تجديدنظر اعتراض داشته باشد از تاريخ دريافت رأي براي تسليم دادخواست خود به ديوان عدالت اداري ۲ ماه فرصت دارد.
دیوان عدالت اداری درزمان رسیدگي به شکايت از حيثت نقص قوانين و مقررات در هر مرحله نسبت به استعلام نظر هيأت مرکزي گزينش يا هيأت عالي اقدام و پس از استماع نظرات رأي خود را صادر مي نمايد. رسيدگي درديوان عدالت اداري مستلزم تقديم دادخواست است که به زبان فارسي و برروي برگه هاي مخصوص نوشته مي شود. دادخواست وتصوير مصدق كليه مدارك ومستندات پيوست آن، بايد به تعداد سه نسخه باشد.
جهت اجراء آراء دیوان عدالت اداری می بايست ابلاغ قضائي آراء به دبيرخانه هيأت مرکزي يا دبيرخانه هسته گزينش از طريق مأمور ابلاغ قضائي دادگستري صورت گرفته باشد


نظرسنجی در مورد این خدمت

شناسنامه خدمت

عنوان فایل
شناسنامه خدمت

نحوه ارائه خدمت

این خدمت در برگیرنده انجام فرآیند گزینش در خصوص افراد جدید الاستخدام یا شاغل به کار در وزارت کشور می باشد. همچنین مبحث رسیدگی به شکایات واصل شده در امر گزینش افراد، از دیگر فعالیت های مرتبط در این امر خواهد بود.

دسترسی به خدمت

برای دسترسی به خدمت روی لینک زیر کلیک کنید

دسترسی به خدمت